HetHotelbed – Slaapnieuws – Kinderen

Wist u dat …

Voldoende nachtrust voor kinderen heel belangrijk is?

Kinderen groeien beter bij voldoende nachtrust. Bij onvoldoende slaap verminderen de leerprestaties en de attentiewaarde van uw kind.

Kinderen van 4 tot 12 jaar hebben nog veel slaap nodig. Sommige kinderen van vier hebben nog behoefte aan een middagslaapje. Zolang dat kan, is het goed om dat mogelijk te maken. Genoeg slaap is goed voor de groei van kinderen en voor hun humeur.

Gemiddeld aantal uren slaap

Kinderen hebben meer slaap nodig dan volwassenen. Het aantal uren slaap dat je kind nodig heeft, wordt langzaam minder.

  • Kinderen van zes jaar hebben soms nog wel bijna tien uur slaap per dag nodig. Stel dat je om half zeven ’s morgens opstaat, dan is half acht ’s avonds dus een mooie bedtijd voor je kind.
  • Als je kind negen is, heeft het rond de negen-en-half uur slaap nodig.
  • Als je kind twaalf is, heeft het nog ongeveer negen uur slaap nodig.

Vroeg wakker worden

Als ouder ga je meestal een stuk later naar bed dan je kind en ’s morgens is het dan soms wel erg vroeg dag.

Met wat oudere kinderen kun je afspreken hoe laat ze mogen opstaan. Op die manier kun je zelf nog even doorslapen terwijl je kind ligt te lezen of in bed speelt. Spreek eerst korte tijden af (een kwartiertje bijvoorbeeld) en stel een beloning in het vooruitzicht als je kind zich rustig houdt tot de afgesproken tijd. Als beloning kun je bijvoorbeeld samen een spelletje doen in de ochtend.

Slaapproblemen

Sommige kinderen in de basisschoolleeftijd hebben slaapproblemen. Meestal gaat het dan om slecht in slaap kunnen komen. Maar ook nachtmerries, slaapwandelen en te vroeg wakker worden komen voor.

Wat kun je zelf doen?

Je kunt met je kind over de slaapproblemen praten. Doe dat het liefst op een rustig moment en niet ’s avonds laat, als je zelf moe bent. Probeer samen met je kind oplossingen te vinden. Geduld, goed luisteren en het verhaal van je kind serieus nemen zijn belangrijk.

Tips die daarbij kunnen helpen:

  • Zorg voor een vast avondritueel, dat geeft houvast en bereidt een kind voor op het naar bed gaan.
  • Laat een kind ‘s avonds niet te laat meer naar drukke televisieprogramma’s kijken of wilde spelletjes doen.
  • Komt een kind steeds weer uit bed? Geef niet toe, maar breng het iedere keer weer rustig terug. Besteed er weinig woorden aan en maak het niet te gezellig.
  • Ga na of er andere redenen kunnen zijn waarom een kind wakker blijft. Is de kamer te licht? Is er te veel lawaai? Piekert het kind ergens over?

Meer weten over speciale Hotelbedden voor kinderen? Neem dan gerust contact met ons op!