Over slapen bestaan veel misverstanden. HetHotelbed.nl zet deze maand vijf hardnekkige slaapfabels op een rijtje.

Als je een aantal korte nachten hebt gehad, kun je dat in het weekend “inhalen”

Het voelt als pure luxe, na een drukke week eindelijk tijd om uit te slapen. Toch is een schema van korte nachten doordeweeks en lange in het weekend niet verstandig; het lichaam is het meest gebaat bij een regelmatig slaappatroon van iedere nacht ongeveer dezelfde lengte. Bovendien kan een opgebouwde “slaapschuld” nooit volledig worden ingehaald.

De uren die je voor twaalf uur slaapt, tellen dubbel

Het kan heerlijk zijn om eens vroeg onder de wol te kruipen. Maar voor de kwaliteit van de slaap maakt het niets uit of u nu voor of na middernacht gaat slapen. Wel is het zo dat de eerste uren van de slaap het belangrijkst zijn. De slaap is dan dieper en stabieler. Voor veel mensen vallen die eerste uren vóór middernacht.

Middagdutjes zijn ongezond

Sommige mensen zweren erbij: na de lunch een powernap van maximaal een half uur en ze kunnen er de hele middag weer tegenaan. Onderzoek toont aan dat mensen na een powernap efficiënter werken, alerter zijn en bovendien creatiever. Niets mis mee dus, mits zo’n powernap niet te lang duurt. Een te lange middagdut verstoort het slaapritme, en dat is wél ongezond.

Maak een slaapwandelaar liever niet wakker

Iemand die slaapwandelt, kan zichzelf in gevaar brengen. Op zo’n moment is het verstandig de slaapwandelaar wakker te maken. Dat kan geen kwaad, het is alleen soms moeilijk, omdat slaapwandelaars vaak heel diep slapen. Wakker maken is niet altijd nodig; meestal is een slaapwandelaar met zachte hand weer naar zijn bed te leiden.

Een stevige borrel helpt om goed te slapen

Het lijkt logisch: van alcohol ontspan je, en slaap je dus beter. Helaas, zo werkt het niet helemaal. Alcohol beïnvloedt de kwaliteit van de slaap: die wordt lichter. Gevolg: een onrustige nacht, die bovendien vaak korter is dan normaal, en onderbroken wordt door regelmatig toiletbezoek. Een glaasje wijn tot uiterlijk twee uur voor het slapen gaan kan geen kwaad.

Gerelateerde Posts

Wij leveren al jaren aan deze hotels en vakantieparken

Wij leveren al jaren aan deze hotels en vakantieparken